; 10 niezbędnych umiejętności przyszłości - Po Prostu Łukasz - Kariera i rozwój osobisty
Top
umiejetnosci-przyszlosci

10 niezbędnych umiejętności przyszłości

Świat pracy, który znamy przechodzi ogromną transformację. Firmy odchudzają liczbę pracowników, a zestaw umiejętności potrzebny do znalezienia interesującej roli zawodowej wygląda inaczej niż kilka lat temu. W przedsiębiorstwach można spotkać się z coraz większą ilością programów do obsługi procesów i to umiejętność nauczenia się jak z nich efektywnie korzystać jest ważniejsza niż kiedykolwiek.

 

Organizacje takie jak Międzynarodowe Forum Ekonomiczne (MFE) i biznesowe czasopisma jak Forbes starają się opracowywać listę niezbędnych umiejętności przyszłości, które będą liczyć się najbardziej. Warto być na bieżąco chociaż MFE zaznacza, że taka lista będzie zmieniać się co kilka lat.

 

Co się będzie liczyło?

 

1. Kreatywność

Czytając i słuchając o sztucznej inteligencji temat kreatywności jest przytaczany jako jeden z ostatnich bastionów ludzi. Roboty będą nas zastępować w gromadzeniu, przetwarzaniu i przechowywaniu danych. Będą robić za nas całą nudną robotę.

 

Pracownik w przyszłości dostanie narzędzia w postaci oprogramowania, wszystkie niezbędne dane i polecenie – zrób z tego coś ciekawego. Nie będzie skryptu działania. Patrząc na edukacje, która nie nadąża za technologią myślę sobie “jesteśmy w d***ie”.

 

2. Inteligencja emocjonalna

Nie jest człowiekiem ten kto emocji nie odczuwa. Dlatego też rozumienie własnych i cudzych stanów emocjonalnych oraz radzenie sobie z nimi jest tak ważne i pożądane w miejscu pracy. Nasze stanowiska są opisane tak samo, pracujemy w tej samej firmie, nad tym samym projektem, ale każdy odbiera rzeczywistość na własnych falach.

 

Bycie wrażliwą na emocje innych osób w miejscu pracy jest niezwykle istotne szczególnie na pozycji związanej z zarządzaniem ludźmi. Stres, strach i złość towarzyszą nam częściej niż byśmy tego chcieli.

 

3. Krytyczne (analityczne) myślenie

Rozłożenie danego procesu na mniejsze części. Zrozumienie kompleksowego systemu działania w organizacjach i umiejętność logicznego wyjaśnienia składają się na analityczne myślenie. W skomplikowanej maszynie korporacyjnej ta umiejętność jest w stanie zaprowadzić Cię daleko.

 

Jak dołożysz do tego sprawną i przede wszystkim prostą komunikację to wygrałaś życie.

 

4. Aktywnie uczenie się i nastawienie na rozwój

Jedna z najważniejszych o ile nie najważniejsza umiejętność, która ściśle wiążę się z uczeniem i podejściem do nowych tematów. Organizacje regularnie optymalizują swoje struktury, prowadzą strategiczne projekty i zmieniają swój sposób operowania.

 

Narzędzia i systemy będą się zmieniać coraz szybciej. Bardzo ważne jest Twoje nieprzywiązywanie się do jednego sposobu wykonywania swoich zadań. Dużo bardziej liczy się otwarty umysł i skupienie na rozwiązywaniu problemów.

 

5. Podejmowanie decyzji

Kiedy maszyny przejmą nudne zajęcia związane z przetwarzaniem danych i wypluwaniem ich przed Twoje oblicze to Ty nadal będziesz musiała podejmować decyzje. I ta umiejętność pozostanie w gestii ludzi (gdyby nie decyzje to co by nam pozostało?).

 

Nie zdziw się kiedy liczby będą niejednoznaczne, a Twoja decyzja będzie miała wpływ na całą organizację.

 

6. Komunikacja międzyludzka

Z tego co zaobserwowałem i doświadczyłem to jest jedna z tych umiejętności, która przydaje się najbardziej i wyróżnić Cię może najlepiej. Komunikacja z drugim człowiekiem. Spędzamy coraz więcej czasu z samymi systemami i wklepujemy bądź wyciągamy z nich dane.

 

Social media i maile sprawiły, że komunikacja ogranicza się do kilkuzdaniowych nieciekawych wymian suchych informacji. Urywanych i niezrozumiałych, przeplatanych korpomową. Umiejętność nakreślenia kontekstu i wyjaśnienia problemu prostym językiem jest na wagę złota.

 

Polecam kierować się prostą zasadą: jeśli nie potrafisz wyjaśnić tego 5 latkowi oznacza to, że sama tego nie rozumiesz.

 

7. Bycie liderką

Jeśli potrafisz inspirować ludzi i pomóc im być lepszą wersją samych siebie przy jednoczesnym stworzeniu zdrowej atmosfery pracy to jesteś ustawiona na następne 50 lat. Ludzie to skomplikowane maszyny i potrzeba sporo empatii oraz zrozumienia żeby konstruktywnie ocenić daną osobę. Jeśli uda Ci się to zrobić to zostaniesz odpowiednio wynagrodzona ich wdzięcznością i pozytywną opinią.

 

Liderki wskazują kierunek, pokazują sensowność Twojej pracy i pomagają Ci zmagać się z trudami codzienności.

 

Liderowanie to umiejętność, na którą zapotrzebowanie nigdy nie zginie.

 

8. Różnorodność i inteligencja kulturalna

Moja ulubiona umiejętność. Tworzenie różnorodnych zespołów, które akceptują i tolerują swoich członków niezależnie od płci, wieku, koloru skóry, religii, orientacji seksualnej czy innych. Wszystko po to żeby zyskać odmienne spojrzenie na dany problem. Zespół, w którym członkowie są z jednego schematu nie ma sensu. Biznes jest zbyt różnorodny i skomplikowany żeby zamykać się na nowe punkty widzenia.

 

W związku z globalizacją i współpracą w grupach wielokulturowych niezmiernie ważne jest zrozumienie różnic wynikających z miejsca wychowania danej osoby. Jedni są bardziej bezpośredni od innych, niektórzy starają się wypaść dobrze gdy są wywołani do odpowiedzi publicznie przez co niekoniecznie mówią jak jest. Jeśli potrafisz wyczuć temat i dobrze poruszać się między różnymi kulturami to brawa dla Ciebie!

 

9. Umiejętności technologiczne

Ameryki tutaj nie odkryli, bo te umiejętności są z grupy “muszę mieć”. Umiejętność tę bardziej rozumiem jako fundamentalne zrozumienie wpływu technologi na biznes. I nie mówimy tutaj jedynie o technologii, która jest z nami tu i teraz. Zrozumienie działania tego co nadejdzie i nad czym się obecnie pracuje – virtual reality czy też blockchain.

 

Myśląc o swojej zawodowej przyszłości musisz wziąć pod uwagę, że trzeba będzie nabrać pewnego obycia i komfortu obcowania z coraz to nowszymi, bardziej wyrafinowanymi narzędziami technologicznymi. Wszystko jest do opanowania. Im szybciej zaczniesz tym lepiej. 🙂

potrzebne-umiejetnosci

10. Radzenie sobie ze zmianami

Jest takie wyświechtane powiedzenie: “jedyną stałą jest zmiana”. Czuję w sobie opór do powtarzania takich stwierdzeń, bo w którymkolwiek roku byś tego nie powiedziała to prawdopodobnie by pasowało.  No, ale jesteśmy tu i teraz i do zmian trzeba się przyzwyczajać i być na nie otwartą. To jest jedyna droga do skuteczności.

 

Radzenie sobie ze zmianami to radzenie sobie z emocjami. Zmiana to niepewność, która wymusza na nas zaczęcie od początku (nauczenie się nowych narzędzi, zdobycie nowych umiejętności). Nie możemy przywiązywać się do utartych schematów, a to właśnie one dają nam poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad tym co się dzieje. Najważniejsze to wypracować sobie schemat, w którym wcześniej reagujesz na to co się zmienia w Twoim otoczeniu.

 

Powyższa lista to lista życzeń

Organizacje i portale branżowe lubują się w przewidywaniu przyszłości. Taka nasza natura ludzka, a ich rola. Na takie listy trzeba patrzeć z dystansem i nie brać ich za pewnik ponieważ nie mamy pojęcia jak będzie wyglądała przyszłość. Są dobrymi wytycznymi. Notatkami do przemyślenia, może wdrożenia, popracowania nad nimi. Jest taki znany cytat:

 

Plan jest niczym; Planowanie jest wszystkim

 

Listy umiejętności przyszłości rewidowane są co kilka lat, o ile nie co roku. Czy należy przestać planować przyszłość? Nigdy. Cały proces to stymulacja, a plan nie jest wyryty w kamieniu. Jest płynny, zmienia i dostosowuje się zależnie od sytuacji.

 

Komunikacja jak na przykład pisanie i mówienie jest umiejętnością, która przydaje się przez całe życie, więc można nad nią spokojnie pracować, bo jest ponadczasowa.

 

Zaskocz przyszłość i bądź przygotowana! 🙂

No Comments

Post a Comment